کد خبر: ٨٣٧١٣/ ١٩:٠٩ - شنبه ١٥ دی ١٣٩٧/ تعداد بازدید: 3489
چاپ
ارسال به دوست
حوزه ریاست, گروه خبری RSS
سه ساعت و نیم گفتگوی صمیمانه رییس دانشگاه با 14 مدیر پرستاری بیمارستان ها
در نشست صمیمی رییس دانشگاه با مدیران پرستاری بیمارستان‌ها، مسائل و مشکلات کادر پرستاری مطرح و موردبررسی قرار گرفت.

گالری عکس
در این نشست که روز شنبه 15 دی 97، در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، مدیران پرستاری بیمارستان‌ها در فضایی صمیمانه مسائل و مشکلات خود را با رییس دانشگاه درمیان گذاشتند.
کمبود نیروی پرستاری، محدودیت اختیار و امتیاز مترون ها، افزایش ساعت کاری کادر پرستاری، ارتقا کیفیت خدمات و افزایش رضایتمندی بیماران، ایجاد انگیزه در نیروهای پرستاری، توجه به شرایط پرستاران مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج، ایجاد تناسب در تعریف وظایف و پرداختی پرستاران، به‌کارگیری نرم‌افزارهای روزآمد و کاهش فرآیندهای کاغذی، حجم زیاد کار پرستاری، تدوین پروتکل‌های شفاف در جذب نیروی انسانی و توزیع مناسب کادر پرستاری در شیفت‌های صبح، عصر و شب، ازجمله مسائلی بود که توسط مترون ها مطرح شد.
مدیران پرستاری همچنین از سیاست‌های رییس دانشگاه، در پرداخت منظم و به‌موقع کارانه، انتصاب روسای بیمارستان‌ها و مدیر جدید پرستاری دانشگاه قدردانی کردند.
دکتر کریمی رییس دانشگاه نیز در پاسخ به مسائل مطرح‌شده گفت: بسیاری از این مسائل را از قبل می‌دانستم. مهم است در قضاوت‌ خود شرایط حاکم بر کشور را نیز در نظر بگیریم. همه افراد در سطوح مختلف با مسائل و مشکلات متعددی روبرو هستند و مسئول مبسوط الیدی نداریم که توانایی و اختیار کامل برای حل همه مشکلات را داشته باشد. بنابراین بسیاری از امور با همفکری، تعامل و پیدا کردن راه‌حل‌های مناسب، به‌مرور زمان برطرف می‌شود.
رییس دانشگاه بابیان اینکه کادر پرستاری باید به‌دوراز هیاهوها و جوسازی‌های بیرونی، فقط به بیمارستان بپردازد و مسائل خود را در داخل بیمارستان مطرح کند افزود: بسیاری از مسائلی که امروز مطرح کردید ارتباطی به بیرون از بیمارستان ندارد بلکه نیاز به درایت، توجه، وقت گذاری و سعه‌صدر و تحمل و تعامل رییس بیمارستان دارد. رییس بیمارستان نباید مترون را به‌عنوان بازوی اجرایی ببیند بلکه باید مترون را قسمتی از تفکرات خود در اداره بیمارستان بداند.
دکتر کریمی بابیان اینکه مترون باید نقش مادری در بیمارستان داشته باشد افزود: عزیزترین واژه‌ای که می‌شناسم مادر است به همین دلیل معتقدم هر 14 مترون بیمارستانی که در این جمع حضور دارند باید دارای چنین ویژگی باشند. مطمئناً شما چنین احساسی نسبت به پرسنل تحت نظر خود در بیمارستان دارید که برای این مسئولیت انتخاب شدید. این تفکری است که من از 31 سال قبل دارم یعنی سال 1366 که رییس بیمارستانی در یکی از شهرستان‌ها بودم.
رییس دانشگاه با تأکید براینکه مترون باید زیر نظر مستقیم رییس بیمارستان کار کند افزود: این هنر شماست که با روسای بیمارستان‌ها تعامل برقرار کنید. از شما می‌خواهم در جلسات خصوصی از رییس بیمارستان بخواهید که برای حل مسائل پرستاری با یک نفر که همان مترون است روبرو شود. در زمانی که رییس بیمارستان بودم هیچ‌وقت در دفترم با پرستاری ملاقات نداشتم چون اعتقاد داشتم باید از طریق مترون، مشکلات پرستاری را بشنوم و برطرف کنم. در این صورت جایگاه مترون تقویت‌شده و کادر پرستاری متوجه می‌شود اگر مشکلی دارد باید آن را به مترون منتقل کند و اینجاست که مادر بودن معنی پیدا می‌کند. اصولاً کادر پرستاری مشکلاتشان را به هم لباس خود بهتر می‌توانند منتقل کنند تا به ما.
دکتر کریمی پرستاری را حرفه هنرمندانه‌ای دانست و افزود: تعداد زیادی از پرستاران، خانم هستند و مشکلاتی دارند که گاهی به همسران خود نمی‌توانند منتقل کنند؛ ولی به مدیر پرستاری می‌گویند. بنابراین در محیط کارشان باید جایی باشد که بتوانند حرفشان را بگویند و کسی به درد دلشان از نزدیک و خصوصی گوش دهد.
وی درخصوص کمک به پرستارانی که دچار بیماری هستند افزود: در بیمارستان، رییس بیمارستان اختیاراتی دارد، پزشکان بسیاری نیز حضور دارند که می‌توانید از آنان برای حمایت از پرستارانی که درمان‌های پرهزینه دارند کمک بگیرید. ازنظر شیفت و ساعت کاری این پرستاران هم مترون می‌تواند مشکلات آنان را حل کند.
دکتر کریمی بر تعامل بیشتر مترون ها با روسای بیمارستان‌ها تأکید کرد و گفت: نمی‌شود رییس بیمارستان و مترون در دو جهت متفاوت حرکت کنند. اگر تغییری هم در مسئولان بیمارستان‌ها صورت گرفته در راستای همین سیاست بوده است. اتفاقاً با مسئولانی که تغییر کردند بیشترین رفاقت و صمیمیت را داشتم اما منافع شخصی را زیر پا گذاشتم و تصمیمی را اتخاذ کردم که به نفع بیمارستان باشد. شما هم به‌عنوان مترون بیمارستان نباید با بعضی از پرستاران روابط دوستانه برقرار کنید و شیفت‌ها و ساعت کاری آنان را تغییر دهید و برای بعضی دیگر این کار را نکنید. با اولین پرستاری که این‌گونه برخورد کنید خط بطلان به مترونی خود کشیده‌اید.
وی بابیان اینکه هیچ خدمتی لذت‌بخش‌تر از خدمت به بیمار نیست افزود: دوره مدیریتی کوتاه است. من بالاترین خدمت را در بیمارستان می‌دانم چراکه از صبح  تا عصر کارهایی را انجام می‌دادم که می‌توانستم نتیجه آن را با چشم خود ببینم. لذا معتقدم شما باید میزان قدرت خود را بشناسید و براساس آن عمل کنید. دوستی و رفاقت را در کار کنار بگذارید تا بتوانید قدرتمند عمل کنید و ارتباط خود را با رییس بیمارستان تقویت کنید.
رییس دانشگاه تأکید کرد: تمامی مسائلی را که در این نشست مطرح شد، با روسای بیمارستان‌ها درمیان بگذارید. شما باید خواسته‌های خود را به رییس بیمارستان منتقل کنید چون در اختیار رییس بیمارستان است که این مسائل را برطرف کند. در جلسات اصلی بیمارستان به‌عنوان نماینده اکثریت کارکنان بیمارستان شرکت کنید. در پرداخت کارانه هم معمولاً باید از مترونها نظرخواهی شود ولی شاید در طول این سال‌ها به گونه دیگری در سیستم دانشگاه جاافتاده است که باید با درایت و آرامش و به‌مرور زمان این روند اصلاح شود.
دکتر کریمی با اشاره به مسئله‌ای که در ارتباط با سیستم HIS و نرم‌افزارهای بیمارستان مطرح شد گفت: برای اصلاح سیستم HIS و IT تقریباً هر هفته با دکتر مرعشی جلسه می‌گذارم. در این مدت تغییر در سیستم‌های اچ ای اس را بررسی کردیم  و به این نتیجه رسیدیم که تغییر اچ ای اس ها کار سختی است و اصلاح آن امکان‌پذیرتر است. می‌دانم به دلیل فرآیندهای دستی و کارهای اعتباربخشی فشار کار روی نیروی پرستاری زیاد است. ازاین‌رو تأکیددارم که این فرآیندها اصلاح شود و ورود اطلاعات به اچ ای اس به‌درستی صورت گیرد. بخصوص در ساعات عصر و شب که شاید منشی‌های کمتری حضورداشته باشند.
وی درخصوص مسئله کمبود نیروی انسانی در بیمارستان‌ها گفت: ما نمی‌توانیم استانداردهای کشورهای دیگر را در کشورمان پیاده کنیم بلکه باید این استانداردها بومی‌سازی شود. باید یادمان باشد که منابع کشور و دانشگاه محدود است و نمی‌توانیم نیروهای خود را افزایش دهیم بدون آنکه منابع آن را تأمین کنیم.
دکتر کریمی مهم‌ترین دغدغه خود را توجه به نیروی انسانی دانست و گفت: از مهرماه سال گذشته که مسئولیت دانشگاه را قبول کردم؛ در دو سه ماه اول، سه تا چهار ماه کارانه را پرداخت کردیم. البته من در همه مسئولیت‌هایی که داشتم به نیروی انسانی توجه ویژه داشتم. اکنون هم تأکیددارم کارانه باید به‌صورت منظم پرداخت شود. شما هم توجه به نیروی انسانی را در بیمارستان‌ها مدنظر قرار دهید.
رییس دانشگاه با تأکید براینکه بیمارستان مجموعه پیچیده‌ای است و پرسنل باید درک متقابلی از آن داشته باشند افزود: کارکنانی در بیمارستان‌ها داریم که ممکن است رییس، مدیر و مترون بیمارستان آن‌ها را ندیده باشند. زمانی که در مرکز قلب بودم توری را برای سرپرستاران گذاشتم که از تمامی قسمت‌های تأسیسات بیمارستان بازدید کنند. باید با پرسنل رابطه عاطفی برقرار کنید. کارکنان گوشه و کنار بیمارستان را به دفتر کارتان دعوت کنید و یا خودتان به آنان سربزنید. پرسنل ممکن است مشکلات شخصی داشته باشند که نیاز باشد یک نفر در محیط کار برایشان مادری کند.
دکتر کریمی در جمع‌بندی این بخش از سخنان خود تأکید کرد: بایستی مترون ها به جایگاه واقعی خود در بیمارستان‌ها دست پیداکرده و ارتباط خوبی با رییس بیمارستان برقرار کنند. من هم با روسای بیمارستان صحبت می‌کنم که جایگاه شمارا ببینند. بشخصه به روابط انسانی تأکیددارم و اعتقادی به روش‌های تند و توبیخی در سیستم پرستاری ندارم و معتقدم با کنار هم نشستن و گفتگو کردن مشکلات حل می‌شود.
رییس دانشگاه با تبریک روز پرستار به جامعه پرستاری گفت: زمانی که رییس بیمارستان بودم هرسال جشن روز پرستار را برگزار می‌کردیم. این جشن توسط خود پرستاران اجرا می‌شد. هرروز، روز پرستار است ولی این روز  به‌صورت نمادین برگزار می‌شود که گوشه‌ای از خدمات پرستاران را به‌نمایش بگذارد. مهم این است که خدمت ناب پرستاری برای نجات جان بیماران در نیمه‌شب‌ها و... که گاهی به چشم نمی‌آید، نشان داده شود. لذا از روسای بیمارستان‌ها بخواهید که این جشن برگزار شود. دانشگاه نیز جشن روز پرستار را برگزار خواهد کرد و در خدمت شما خواهیم بود.
دکتر کریمی در پایان سخنان خود برای مترون ها آرزوی سلامت، وقت گذاری بیشتر در کار و همکاری و رفاقت بیشتر کرد و گفت: امیدوارم نتیجه و برکات این جلسه به شما بازگردد. من مسائل شمارا به روسای بیمارستان‌ها منتقل می‌کنم و با شناختی که از آنان دارم اهل تعامل بامترون ها هستند. جابه‌جایی مسئولیت‌ها کار آسانی نیست و دلیل تعویض مسئولیت‌ها مسائل داخل بیمارستان‌ها بوده است. هیچ رفاقتی را در انتصاب‌ها مدنظر قرار نداده‌ام چون به دنبال منافع شخصی نبوده‌ام. خدمت در رشته پزشکی بالاترین مسئولیتی است که خداوند به من اعطا کرده است.  افتخار می‌کنم در تمامی این سال‌ها، در کنار مسئولیت‌هایی که داشتم حرفه اصلی خودم را فراموش نکرده‌ام و همواره خدمت به بیمار را از هر مسئولیت بالاتر می‌دانم و معتقدم خدمت شما به بیمار بسیار باارزش‌تر از جایگاه مترونی است.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی

انتهای پیام / *
اخبار مرتبط
نظرات کاربران
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




سامانه نظرسنجی و افکار سنجی
اقدام روابط عمومی در انتشار تاریخ شفاهی دانشگاه در قالب مصاحبه های هفتگی با اساتید ، در سایت دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

خیلی خوب
خوب
متوسط
بد
خیلی بد